Personvernerklæring
Informasjon om behandling av personopplysninger
Introduksjon
Personopplysninger er informasjon som kan kobles til deg som person. Det kan være navn og kontaktopplysninger, men også annen informasjon som indirekte kan tilknyttes deg. For Icon Business Media er det viktig at du vet hvilke personopplysninger vi behandler, slik at du kan ivareta dine rettigheter etter personvernlovgivningen.
Behandling av personvernopplysninger
Icon Business Media utvikler og drifter digitale kunnskapsplattformer – communities – for yrkesaktive med felles faginteresser. Plattformene skal servere relevant fagstoff som inspirerer til livslang læring. Vi skal i tillegg være en plattform for nettverksbygging, og i sum skal dette bidra til å sikre brukernes attraktivitet i arbeidslivet.
Vi behandler dine personopplysninger for å kunne gi deg muligheten til å følge med på, eller delta i diskusjoner på digitale arenaer med relevans til dine arbeidsoppgaver. Det er ingen økonomiske forpliktelser forbundet med tilgangen til kunnskapsplattformene, men du vil se at noe innhold ligger bak betalingsmurer. Gjennom å abonnere på nettstedet, gis det tilgang til alt innholdet. Abonnementet løper til det sies opp.
Ditt personvern er viktig, og denne personvernerklæringen beskriver all relevant informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør det og hvilke rettigheter du har ved vår behandling av personopplysningene.
Daglig leder er på vegne av Icon Business Media behandlingsansvarlig for selskapets håndtering av personopplysninger.
Kontaktinformasjon:
Icon Business Media AS
Fridtjof Nansens plass 5, 0160 Oslo
Telefon: 938 66 666
Org.nr. 926 597 701
Personopplysninger som behandles
Icon Business Media samler ikke informasjon om deg, med mindre du på eget initiativ har oversendt personlige opplysninger eller hvis du, myndigheter eller arbeidsgiver har lagt ut informasjon åpent på web. Åpne kilder på web som Icon Business Media benytter er i all hovedsak LinkedIn, arbeidsgivers hjemmeside og data fra Næringslivsregisteret.
Icon Business Media behandler følgende opplysninger:
- Kontaktinformasjon: Fornavn, etternavn, navnesyntaks, epost og tittel,
- Firmainformasjon: Navn, adresseopplysninger, GPS-koordinater, org.nr, bedriftsnummer, ansatte, omsetning, NACE-koder, IP-adresser, epostdomene, land, e-post, telefonnummer, firmadomene, URL for kontakt oss, firmaepost og e-postmønster
- Handlehistorikk: Produkt, pris, kjøpsdato, kjøpsmedium og produktkategori
- E-postaktivitet: Åpning, klikk, avmelding og bounce på e-post. Besøk på nettside. Påmelding nyhetsbrev.
- Adferd nyhetsbrev: Åpning, klikk og bounce på nyhetsbrev. Besøk på nettside. Klikk på annonser i nyhetsbrev og nettside. Klikk på artikkel i nyhetsbrev og nettside.
- Abonnement: Produkt, pris, bruk, login-navn, betalingsstatus, betalingsdato, fornyelsesdato og endring i produkttilgang
- Betalingshistorikk: Organisasjonsnummer, bestillers navn, e-post og telefon samt ordredato, betalingsdato, forfallsdato, artikkelnummer og artikkelnavn
- Fakturagrunnlag: Organisasjonsnummer, bestillers navn, e-post og telefon samt ordredato, betalingsdato, forfallsdato, artikkelnummer og artikkelnavn
Hvilke formål de ulike personopplysningene behandles for
Icon Business Media behandler de ulike kategoriene med følgende formål:
- Kontaktinformasjon: Sende informasjon, gi tilgang til relevante artikler og sende ut nyhetsbrev
- Firmainformasjon: Fakturering og tilgang til firmaløsninger
- E-postaktivitet: Tilpasse utsendelse av informasjon i innhold og frekvens
- Adferd nyhetsbrev: Tilpasse innhold
- Evalueringer: Forbedre produkt, måle kundetilfredshet og innhente kundeuttalelser
- Abonnement: Tilgang til kjøpt produkt
- Betalingshistorikk: Regnskapsmessig oppfølging og styring av tilgang til kjøpt produkt
- Fakturagrunnlag: Fakturere og gi tilgang til kjøpt produkt eller abonnement
Behandlingsgrunnlag for de ulike behandlingene
Punktlisten viser behandlingsgrunnlag for de ulike kategoriene av personopplysninger.
- Kontaktinformasjon: Berettiget interesse, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. f.
- Firmainformasjon: Berettiget interesse, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. f.
- Handlehistorikk: Nødvendig for å oppfylle en avtale, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. b
- E-postaktivitet: Berettiget interesse, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. f.
- Adferd nyhetsbrev: Samtykke til behandling, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. a
- Evalueringer: Samtykke til behandling, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. a
- Abonnement: Nødvendig for å oppfylle en avtale, jfr. GDPR artikkel pkt. 6 b
- Betalingshistorikk: Rettslig forpliktelse, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. c
- Fakturagrunnlag: Nødvendig for å oppfylle en avtale, jfr. GDPR artikkel 6 pkt. b
I avsnittet lengre ned, Vårt grunnlag for berettiget interesse, utdypes hvilke legitime interesser som betinger behandlingen. Se også Lovdata – Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven), som beskriver nærmere de ulike punktene i listen over.
Hvor lenge lagres de ulike personopplysningene
Personopplysninger lagres aldri lengre enn nødvendig. Icon Business Medias lagringstider er som følger:
- Kontaktinformasjon: 9 måneder fra avslutning av kundeforhold eller ved avmelding
- Firmainformasjon: Firmaets levetid
- Handlehistorikk: 9 måneder fra avslutning av kundeforhold eller ved avmelding
- E-postaktivitet: 9 måneder fra avslutning av kundeforhold eller ved avmelding
- Adferd nyhetsbrev: 9 måneder fra avmelding
- Evalueringer: Anonymiseres etter 12 måneder. Unntak er for godkjente kundeuttalelser.
- Abonnement: 9 måneder fra avslutning av kundeforhold
- Betalingshistorikk: 5 år
- Fakturagrunnlag: 5 år
Icon Business Medias grunnlag for berettiget interesse
I enkelte situasjoner baserer Icon Business Media seg på selskapets legitime interesser for å samle og behandle persondata. Med utgangspunkt i Datatilsynets veileder rundt Behandlingsgrunnlaget, er det for disse situasjonene gjort en omfattende vurdering av behandlingens innvirkning på ditt personvern. Icon Business Media velger konsekvent behandlingen som er minst inngripende og som best ivaretar personvernet.
Hovedpunktene i denne vurderingen er:
- Icon Business Media tilbyr fagstoff som utelukkende har til hensikt å styrke de yrkesaktives kompetanse innenfor deres respektive fagfelt. I et livslangt læring-perspektiv, hvor kontinuerlig kompetansebygging er kritisk, må dette anses som svært viktig. Både for samfunnet som helhet, for virksomheten, ledelsen og den enkelte arbeidstaker.
- Det er ingen økonomiske forpliktelser tilknyttet det å benytte seg av fagstoffet på våre kunnskapsplattformer, men noe innhold vil være skjult bak betalingsmurer. Det relevante fagstoffet Icon Business Media distribuerer gjennom våre nyhetsbrev, må derfor anses å være lite påtrengende for arbeidstakeren som mottar fagstoffet, men det gis selvsagt anledning til å melde seg av mottakerlisten.
- Våre nyhetsbrev distribueres til yrkesaktives epostadresser på jobben, ikke til dere private epostadresser. Det er rollen på jobben og de arbeidsoppgaver som den enkelte som anses å tilfredsstille punktet om berettiget interesse (jfr. GDPR artikkel 6, pkt. f), ikke den yrkesaktive som privatperson.
- E-postmarkedsføring er en digitalisert versjon av utsendelse av invitasjoner på papir, gjennom posten. En digital leveranse er til stort gavn for miljøet, i form av redusert papir- og energibehov. I et globalt bærekraftperspektiv er de miljømessige besparelsene ved å benytte digital markedsføring fremfor brevpost enorme.
- Icon Business Media benytter kun åpne og tilgjengelige kilder. For eksempel kan en åpen arbeidsprofil på LinkedIn, eller på bedriftens hjemmeside, tolkes som at denne arbeidstakeren eller lederen er mottakelig for fagstoff som har relevans for hans eller hennes arbeidshverdag. Som i dette tilfelle; kompetansehevende tjenester. Se for øvrig en rettsdom om bruk av LinkedIn-profiler (fra USA i 2019).
Detaljert vurdering av vår berettigede interesse
Med utgangspunkt i Datatilsynets Balansetest, har Icon Business Media foretatt detaljerte vurderinger, samt gjennomført en spørreundersøkelse mot målgruppen, for å se om den enkelte arbeidstakers personvern veier tyngre enn virksomhetens berettigede interesse.
Trinnene i denne vurderingen:
-
Virksomhetens interesse
Hvilke fordeler oppnår virksomheten med behandlingen?
Oppsummert er fordelen Icon Business Media oppnår med behandlingen en bibeholdelse av et etablert mønster for markedsføring, salg og gjennomføring av tiltak for kompetanseutvikling og oppdatering i arbeidslivet. Dette mønsteret er etablert over mange tiår og avgjørende for at selskapet kan oppfylle sine forpliktelser overfor eiere, ansatte, leverandører og kunder.
Med behandlingen kan Icon Business Media:
- Tilby, vedlikeholde, forbedre og utvikle kompetanseplattformer, til stor verdi for både selskapet og leserne.
- Informere leserne om relevante fagartikler, beste praksis og relevante produkter og tjenester
- Sende markedskommunikasjon relatert til kurs og tjenester til nøye utvalgte bedrifter
- Administrere stopplister og avmeldinger
- Gjøre undersøkelser på åpent tilgjengelige kontaktdata i arbeidslivet
- Analysere brukertrender
- Bedømme effekt av markedsføring og salg
- Tilpasse brukeropplevelsen på nettstedene og i markedskommunikasjonen
- Motta tilbakemeldinger fra brukere og lesere
- Tillate lesere å gi tilbakemeldinger på artikler, leserinnlegg, kommentarer, kurs m.m.
- Identifisere uautorisert adferd for å sikre nettsteder og datasystemer
Hvor viktige er disse fordelene for virksomheten?
Fordelene er avgjørende for selskapets eksistens.
Har behandlingen offentlig interesse, eller ivaretar den ideelle interesser som kommer flere til gode?
Behandlingen er kritisk for å kunne utvikle solide fagplattformer, med relevans for yrkesaktives fagområde. Behandlingen gir dermed et verdifullt bidrag i arbeidet med å sikre arbeidstakere og ledere mulighet for livslang læring, gjennom gratis, tilgjengelig og relevant fagstoff. Betydningen av livslang læring og kontinuerlig utvikling beskrives blant annet i NOU 2019:12, Lærekraftig utvikling – livslang læring for omstilling og konkurranseevne.
Spesielt har koronapandemien vist tydelig hva digital læring betyr for den enkelte arbeidstaker, virksomheten og for samfunnet som helhet. Da samfunnet stengte ned i mars 2020, ble store deler av arbeidslivet sendt på hjemmekontor. I slike tilfeller, hvor den enkelte arbeidstaker eller leder gjennom flere måneder er avsondret fra læring og kompetanseutvikling gjennom arbeidskollegaer, fysiske konferanser og kurs, spiller digitale læringsarenaer en uvurderlig rolle. Fremover blir det også mer bruk av hjemmekontor, noe som medfører større behov for digitale læringsarenaer.
2. Hensynet til personvernet
Hva slags personopplysning det dreier seg om
Icon Business Media behandler ikke sensitive eller beskyttelsesverdige opplysninger. Personopplysningene som benyttes overfor arbeidstakeren eller lederen, ligger allerede offentlig tilgjengelig på LinkedIn eller arbeidsgivers hjemmeside.
Enkeltpersoners personvern og påvirkning på behandlingen
Ingen enkeltpersoners personvern blir påvirket. Opplysningene er allerede offentliggjort av den enkelte eller arbeidsgiver. Det er ingen ulemper forbundet med behandlingen.
Sammenkobling av ulike typer personopplysninger
Kjøpshistorikk, e-postadferd og besøk på nettsider kobles til den enkelte for å sikre at det gis relevant informasjon. Icon Business Media legger stor vekt på at irrelevant innhold ikke skal distribueres. Den enkelte arbeidstaker eller leder skal få informasjon og faglig oppdatering i forhold til antatt interesse eller preferanse.
De berørtes meninger (undersøkelse utført av Norstat)
På vegne av Icon Media Group, Icon Business Medias morsselskap, gjorde Norstat våren 2021 en omfattende spørreundersøkelse rettet mot arbeidslivet. Spørsmålene omhandler reklame på arbeidsplassen. Her følger svar på noen hovedpunkter (hele undersøkelsen er for øvrig tilgjengelig her):
På spørsmålet “I hvilken grad tenker du at det er krenkende dersom din e-postadresse blir lagret i en database med formålet å gi deg relevant markedsføring i din jobbsituasjon?” er svarene i ytterpunktene. 8% føler seg svært krenket mens 15% føler seg svært lite krenket. Øvrige svar er vektet mot lite krenket.
På spørsmålet “Tenk på e-postreklamen du får som er rettet til bedriften/organisasjonen” svarer en stor andel positivt:
- Bra når informasjonen er relevant: 52%
- Gode tilbud iblant: 18%
- Holder meg informert på jobben: 13%
Den positive holdningen til relevant reklame gjennom e-post, gjenspeiles i andelen arbeidstakere som videresender e-postene. Her svarer litt under halvparten (45%) at de iblant videresender relevant markedsføring til kollegaer.
Synet på reklame er naturlig nok noe delt, men under ¼ sier at de ønsker å ha sin e-postadresse helt skjermet for reklame.
Når det gjelder bruk av persondata i forbindelse med forbedring og leveranse av kurs og læringsinnhold, indikerer 97% kundetilfredshet innenfor Icon Media Groups nettverk at de har en positiv holdning til behandlingen.
Positive konsekvenser av behandlingen
Behandlingen gir god og effektiv tilgang til informasjon om relevant kompetanseheving for den enkelte, kollegaer og bedriften som helhet. Dette er i tråd med den enkeltes formål med å legge sine opplysninger åpent på internett.
Ønsket om å bli kontaktet går tydelig frem i saken som LinkedIn tapte mot HiQ Labs i september 2019. Sentrale utdrag fra rettsdommen:
«”There is little evidence that LinkedIn users who choose to make their profiles public actually maintain an expectation of privacy with respect to the information that they post publicly, and it is doubtful that they do,” wrote circuit judge Marsha Berzon.
“And as to the publicly available profiles, the users quite evidently intend them to be accessed by others.”»
Kilder til saken: Forbes, Wikipedia
Norstats undersøkelse inneholdt også følgende spørsmål: “Det er bra å kunne motta informasjon om tjenester og produkter som kan være relevante for min jobb/stilling. I hvilken grad er du uenig eller enig i denne påstanden?”
Her fordelte svarene seg slik:
- 1=I liten grad: 15%
- 2: 17%
- 3: 28%
- 4: 30%
- 5=I stor grad: 11%
Av svarene kan man anta at 7 av 10 arbeidstakere (69%) er positivt innstilt til å motta relevant reklame. Undersøkelsen viste også at 2/3 av respondentene har det siste året kjøpt en tjeneste eller et produkt, etter å ha mottatt markedsføring på e-post og mer enn 9/10 var fornøyd med kjøpene.
Eventuelle negative konsekvenser
Behandlingen gir ingen negative konsekvenser i form av ekskludering, diskriminering eller ærekrenkelse. Det er heller ingenting i behandlingen som bidrar til å skape frykt, uro eller som medfører at arbeidstakerne eller lederne modererer egne utsagn. Behandlingen gir heller ingen grunn til bekymring over at disse personene blir overvåket (nedkjølingseffekt).
Informasjonssikkerhet
Adgangen til persondata er sikret med tofaktorautentisering. I tillegg blir data lagret i kryptert form, i den utstrekning det er mulig. Alt er gjort for å redusere risikoen for at personopplysninger kommer på avveier.
Ingen persondata for mindreårig blir behandlet
Icon Business Media behandler kun data på personer i aktive yrkesroller. Selskapet har ingen data, i noen form, på mindreårige.
-
Icon Business Medias tiltak for å minimere personvernkonsekvensene
Du kan reservere deg mot at Icon Business Media behandler dine personopplysninger. Det gjør du ved å avregistrere deg via lenke på nyhetsbrev, eller ved å sende en e-post til hei@kundeservicenytt.no.
Icon Business Medias systemer er bygd opp fra grunnen av, med innebygd personvern. Selskapet har i tillegg iverksatt flere tiltak og vurderer fortløpende nye sikkerhetstiltak for å minimere personvernkonsekvensene.
-
Balansetesten
Basert på ovenstående, konkluderer Icon Business Media med at personvernkonsekvensene er små. Selskapets legitime interesser ivaretas og den enkeltes personvern hensyntas.
Opplysninger som overføres til en mottaker i et tredjeland
Icon Business Media bruker ulike skybaserte e-postsystemer med servere lokalisert i USA.
Opplysningene som overføres er e-postadresser. Leverandørene stiller garantier i henhold til personvernforordningens kapittel 5.
Dine rettigheter
Icon Business Media behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven, samt gjeldende forordninger og forskrifter. Dine personopplysninger tilhører deg, og du har blant annet rett til å:
- Be om en oversikt over personopplysninger Icon Business Media behandler om deg
- Be om å få rettet eller endret personopplysninger som er feilaktige eller ufullstendige
- Be om at dine personopplysninger slettes
- Be om at behandlingen av personopplysningene dine begrenses
- Be om overføring av dine personopplysninger til en tredjepart som leverer tjenester
- Komme med eventuelle innsigelser til Icon Business Medias behandling av dine personopplysninger, i tilfeller hvor vi mener behandlingen er nødvendig for Icon Business Media for å oppfylle vår legitime interesse.
- Når som helst korrigere eller trekke tilbake samtykke du har gitt til Icon Business Media
- Klage på Icon Business Medias behandling av dine personopplysninger til Datatilsynet
Informasjonssikkerhet
Icon Business Media sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll. Selskapets systemer er bygget fra grunnen av, med innebygd personvern. Icon Business Media har iverksatt tiltak og vurderer løpende nye sikkerhetstiltak for å minimere personvernkonsekvensene.
Automatiserte individuelle avgjørelser
Ingen automatiserte individuelle avgjørelser finner sted.