Det hele ble innledet av redaktør for Kundeservicenytt, Corinne Fjellås. Sammen med seg på scenen hadde hun to fra bransjen, Turkan Durmaz fra Maskineriet i Oslo, og Eirin Martorina fra ProffCom i Kristiansund.
Corinne kunne fortelle at nå er det bare å ta for seg av læring i den nye Fagløypa til Kundeservicenytt. Her ligger det masse stoff, og allerede nå kan du se planen for det neste halvåret.
Silvija Seres – første taler ut på scenen
Silvija er matematiker og teknologiinvestor, og i sitt foredrag anbefalte hun oss blant annet boken The black swan av Nassim Nicholas Taleb. En sort svane kjennetegnes av 3 ting:
- De tilfeldige hendelsene som ligger til grunn for livene våre, fra bestselgere til verdenskatastrofer.
- Deres innvirkning er enorm; de er umulige å forutsi
- Etter at de har skjedd prøver vi alltid å rasjonalisere dem
9/11 og pandemien er eksempler på sorte svaner.
Fredrik Löfgren – det er kun fantasien som setter grenser for hva en robot kan gjøre for oss
I sitt foredrag viste Fredrik tydelig hvor langt vi har kommet, men heldigvis også at det er langt frem. På bildet under ser vi en mann, med brune øyne og fjong hårsveis. Tror vi. Men det er altså en robot, kledd med «hud og hår» for et mest mulig menneskelig uttrykk.
Dette er en robot, ikke et menneske
Et annet eksempel som gikk inn på mange av oss i salen, var da en robot som arbeidet med å flytte pakker, ble dyttet og herjet med. Pakken ble slått «ut av hendene på han», gang på gang. Roboten beveget seg bare videre. Til slutt ble han dyttet overende, og filmen endte med at han med lut holdning gikk ut av døren. Vi i salen var fulle av følelser, og syntes synd på skapningen. Hva med den dagen vi har klart å overføre følelser til roboter? Vil de komme tilbake og hevne sine forfedre?
Bjørn Mannsverk – Bodø Glimts mentaltrener. Fra nedrykk til 6-1 over Roma
Bjørn Mannsverk på CCD. Foto: Vivi-Ann Hilde
Vivi-Ann Hilde fra Considium Consulting deltok på konferansen, og noterte flittig under foredraget Hva skal til for å lykkes? med Bjørn Mannsverk:
- Gjør så godt du kan – dette tar bort press
- Ta ansvar for balanse i eget liv (søvn, mat, rutiner osv). Trening var her tatt hånd om
- Finn din egen mentale ladestasjon
- Aksepter å gjøre feil – det er utvikling
- Ta vare på det som er bra
- Etabler psykologisk trygghet, jobb både på individ- og gruppenivå
- Når hver enkelt presterer på sitt beste, vil laget prestere bra. Det gjelder enten du er jagerflyger eller fotballspiller. Og det gjelder vel i business også?
Vivi-Ann Hilde
Paneldebatt med futt i
Plenumssesjonen ble avsluttet med en paneldebatt hvor overskriften var Muligheter og trusler for bransjen. Morten Skauge, en særdeles erfaren debattleder, var skarp og klar, og ga debattantene fra Virke, bransjen og stortingsrepresentantene fra Arbeiderpartiet og Høyre gode muligheter til å svare for seg.
Stein Johnsen, Virke, Sverre Torjuul, Maskineriet, Anna Molberg, Høyre, Torbjørn Vereide, Arbeiderpartiet, Morten Skauge, Virke
Parallelle sesjoner – valgets kvaler
Når det blir mange ulike foredrag å velge mellom kan det bli vanskelig å prioritere. Gleden var derfor stor når det ble opplyst om at alle foredrag vil bli tilgjengelig på Kundeservicenytt for +medlemmene.
Mingling og møteplass i foajeen
Da det faglige programmet var over var det klart for å møtes i foajeen. Utstillere og samarbeidspartnere hadde forberedt både konkurranser og servering i påvente av middagen. Trioen til Johan Ohlanders satte stemningen som bare det.
Da det endelig var klart for middagen i 18-tiden var det heller ikke mangel på stemning. DJ Nico dro i gang, og like etterpå ble vi presentert for Stian Åkvik, en ekte callcentermedarbeider fra Kristiansund. Han var deltaker i The Voice tidligere i år, og rørte oss skikkelig med fantastisk sang og musikk.
Stian Åkvik
Nye bransjepriser for Kundeservicebransjen 2022
– hold av 23. mars 2023 for en ny bransjefest!
Disse prisene er en felles dugnad mellom bransjen selv, Kundeservicenytt.no og VIRKE. Vårt felles mål er å skape en pris som kan stå på egne ben og bli den viktigste prisen for bransjen og alle ansatte.
Det skal deles ut følgende priser:
- Årets Kundesenter
- Beste Outsourcing Partnerskap
- Året Kundeservicemedarbeider
- Årets Selger
- Årets Teamleder Kundeservice
- Årets Teamleder Salg
- Innovasjonsprisen
- Årets Chatbot
- Årets Bærekraftige Kundesenter
Juryen 2022:
- Katarina Lalander Hamnes, kundebegeistringsekspert
- Bård Brænde, gründer, forfatter og foredragsholder
- Kari Skybak, ekspert på servicekultur
- Trine Rode Kristiansen, foredragsholder, spesialist på mennesker og service
- Trine Lise Ness Grimstad, spesialisten på å bygge opp små og store kundesentre
- Kjersti Andresen, leder sekretariat Godkjent Call Center
Underholdningen
Katarina Lalander Hamnes fra Kundebegeistring by Katarina bød på herlige historier, fra ting hun har opplevd i løpet av sine 30 år som kundebegeistringsforeleser, og Bård Brænde toppet hele greia med å introdusere karaokekonkurranse ved bordene. Jammen er det mange callcenterfolk som er glade i å synge!
We Are The World!
Som en avslutning på karaokefesten var det bare å dra til med We are the world. Og for et kor! 200 sangfugler på ett brett! Vi har video av hele den vakre allsangen, men av hensyn til de involverte velger vi å bevare dette bildet kun i våre hjerter.
Vi svever fortsatt etter en fantastisk dag og kveld, og gleder oss til neste gang!