Du får så muligheten til å designe dine helt personlige joggesko, komplett med tilpassede farger. Din AI-avatar blir med deg på en joggetur rundt i et virtuelt nabolag som ser ut akkurat som ditt nabolag, der AI-avataren svarer på dine spørsmål underveis. Du tar av deg VR-brillene, vurderer kjøpet og trykker til slutt «kjøp». Du mottar joggeskoene på døren et par dager etter, og de passer perfekt. Din personlige AI-avatar får faktisk det samme paret.
3D for inspirerende kundeopplevelser
Andre spennende scenarioer er for eksempel et reiseselskap som viser frem sine destinasjoner via 3D forhåndsvisning som gir fristende teasere, eller kunder som ønsker å bygge sin egen bil. De kan da se den i 3D og prøvekjøre den. Du velger din perfekte virtuelle virkelighet, som på autobanen eller Route 66.
Disse scenarioene kan være «rett rundt hjørnet». En nær fremtidig kundeopplevelse (CX) med sømløs integrering av flere forskjellige fysiske og digitale moduser som gir en fasinerende og inspirerende kundeopplevelse.
Dette er noe av det du kan få med deg i Teleperformances foredrag på Call Center-dagen 10. november.
Kommer metaverse til å ta av denne gangen?
Det er jo det store spørsmålet. Man har forsøkt tidligere gjennom det virtuelle spillet «Second Life», der en norsk storbank hadde en virtuell bankfilial. Man har heldigvis kommet et stykke på vei når det gjelder fremskrittene innenfor 3D teknologiene og Web3 infrastrukturen.
Enorme investeringer i metaverse
Metaverse begynner nå faktisk å røre på seg. Et stort antall virksomheter har allerede investert i metaverse på plattformer som Decentraland, Roblox og The Sandbox. Ta for eksempel Nike, som har investert i NikeLand på Roblox, som har hatt over 7 millioner besøkende så langt.
Luksus-brands, kjente merkevarer og konserter via metaverse
Gucci, Tommy Hilfiger, Samsung, Adidas, Burberry, BMW, Ford, HSBC og JP Morgani er kjente merkevarer som nå gjør suksess i metaverse. Visste du for eksempel at Justin Bieber gjennomførte en multiverse konsert som førstemann under Covid-19-perioden? Eller at Travis Scott hadde mer enn 12 millioner gamere som deltakere på hans konsert via online spillet Fortnite?
Hva med kundeservice i metaverse?
Kan virksomheter som planlegger sin inntreden i metaverse kopiere deres nåværende kundeservice-strategier til å fungere sømløst i metaverse?
Metaverse vil gi virksomhetene helt nye muligheter til å utvide sin eksisterende omnikanal-kundeopplevelse
Akkurat nå skjer mesteparten av kundeinteraksjoner via mobil, desktops, epost, telefoni, AI chatbots, social messaging, osv. Metaverse vil gi virksomhetene helt nye muligheter til å utvide sin eksisterende omnikanal kundeopplevelse, der kundeinteraksjonene gjennomføres i en digital verden, som kombinerer særegenhetene til sosiale medier, nettspill, Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR), hologrammer osv.
Global kundeservice i sanntid
Tenk deg å drive en global kundeservice i sanntid med kunder fra hele verden, i det samme virtuelle miljøet gjennom AI og avatarer.
Hva med metaverse og medarbeidertilfredshet? Kan vi bruke metaverse til å tiltrekke og rekruttere nye talenter eller til å positivt påvirke den ansattes ansettelseslengde?
Metaverse og HR
Metaverse begynner nå å brukes til rekruttering, onboarding, opplæring og videreutvikling. Det er også et økende antall ansatte som jobber hjemmefra eller i en hybrid arbeidsløsning. Accenture har blant annet utviklet «the Nth floor» for onboarding av deres nyansatte fra hele verden. Det er dog viktig å påpeke at metaverset ikke erstatter det fysiske handlingsrommet.
Hvilke kundegrupper er det som driver denne utviklingen?
En av hovedårsakene til at virksomheter utforsker metaverse er for å nå Generasjon Z og Milleniums-generasjonen.
Hvordan posisjonerer så de store teknologiselskapene seg i forhold til metaverse?
Milliarder av dollar
Facebook har for eksempel endret navn til Meta, Microsoft har gjort store oppkjøp, inkludert kjøpet av spillutviklingsselskapet Activision Blizzard (skaperne av Call of Duty) for 70 milliarder dollar for å styrke sin posisjon på den interaktive arenaen.
Samtidig har VC-firmaer investert mer enn 10 milliarder dollar i industrien i 2022 alene. Dette er bare noen eksempler.
Hva så med Web3, blockchain teknologi, NFTs (Non Fungible Tokens) og crypto? Hva med «Trust and Safety» i dette metaverset? Eller det store spørsmålet; vil metaverset endelig bli en suksess?
Nye generasjoner arbeidstakere
Millennials og Gen Z utgjør en stor del av dagens arbeidsliv. Mange virksomheter utforsker nye, egnede treningsmetoder for disse generasjonene, som for eksempel gamification. En annen viktig side av dette er, i en post-pandemisk verden, at det er mange som fortsatt ønsker å jobbe hjemmefra eller i en såkalt hybridmodell.
Hybride arbeidsmodeller
Mange ledere ønsker seg nok alle tilbake til Callcenteret, mens andre vil ha en hybridmodell. Noen virksomheter ønsker at medarbeidere skal utøve virksomhetens kundeservice fra sitt “hjemmekontor”. Hybridmodeller og Cloud modeller vil kreve helt andre metoder for on boarding, opplæring, videreutvikling, coaching og kvalitetssikring for å kunne optimalisere de operasjonelle prosessene.
Det er selvsagt en rekke spørsmål man kan stille seg vedrørende Metaverse som for eksempel: Er metaverse kun en hype? Er bedrifter og kjøpere klare for metaverse? Hva med de etiske spørsmålene? Hva med Cybersecurity?
Foreløpig er det kanskje flere spørsmål enn svar. Men vær på vakt! Fremtiden er nærmere enn du tror!