Fredrik Löfgren med liten robot og kaffekopp

Møt Nordens ledende robotutvikler på Call Center-dagen 10. november

Fredrik Löfgren – nåtidens Petter Smart

Se for deg at du er i Andeby. At du sammen med Donald Duck besøker Petter Smart. Petter Smart har en tenkeboble over hodet sitt med formler og utregninger. På veggen henger tegninger av planer og tanker. Han forteller deg om planene sine. Det koker nesten over. Vi kan lage alt, sier han.

Tenk om du hadde en robot som går tur med hunden din når det regner, eller en robot som holder bestemor i hånden en sen lørdagskveld når hun er ensom. Hva med å date en robot? Hva med en robot som kan stille en diagnose på pasienter eller hva med 1000 roboter som svarer på kundeservice slik at kundene aldri mer trenger sitte i telefonkø. Du tror det er tull og tøys og sånt som bare skjer i Andeby. Men det er det ikke. Du har bare møtt Fredrik Löfgren.

Da Fredrik Löfgren var 7 år elsket han å holde på med roboter. Han sveiset og snekret og ordnet på gutterommet. Da han var 15 år lagde han dataspill og hjemmesider som han solgte til kompiser gjennom farens firma. Da han var 18 startet han sitt eget. Nå er han 30 år og driver 5 selskaper. Han er robotutvikler, VR- og AI-ekspert og har vunnet medaljer og premier under VM og OL i robotikk. Fredrik er nåtidens oppfinner, nåtidens Petter Smart.

En robot i alle hjem

Akkurat som Bill Gates drømte om at det skulle være en PC i alle hjem, så er min drøm at alle skal ha roboter i sitt hjem, sier Fredrik. Han er på telefon fra Sverige.

Vi mennesker stresser mer enn noen gang og den psykiske helsen lider. De som har jobbet mye, jobber enda mer, og skillet mellom de som ikke jobber blir enda større. Hvis roboter kan avlaste, får vi mennesker mer tid til å henge sammen og gjøre morsomme ting.

Robot som statsminister?

Det er vårt eget hode som setter begrensninger, men i Fredriks sitt hode virker det ikke som at han har en slik sperre som mange av oss andre har. Han våger å tenke langt, og enda lengre enn langt. Kanskje kan det være at robotene kan hjelpe oss med et bedre samfunn?

Robot handshake

–  Roboter trenger ikke ha noen begrensning i IQ. Se for deg at du har en robot med 2-3000 i IQ. Dersom vi for eksempel vurderer å legge ned en skole, kan roboten gjøre prognoser og beregninger og dermed forstå populasjonsendringer fremover som kanskje gjør beslutningen enklere og mer riktig.

–  Da blir roboten som en spåmann?

–  Ja, den kan på en måte se inni fremtiden. Tenk så fint å ha en robot som politiker, eller statsminister! Mennesker har mye følelser, kan gjøre feil og samfunnet kan bli korrupt. Men om du stemmer på ideologi og roboten implementerer ideologien etter beste evne, kan den hjelpe oss.

–  Hva hvis den kommer i feil hender, som den ville gjort i en skikkelig James Bond film?

Ja, mange er redde for «det store». Og det er mange nivåer. Hvem tar over og hvem styrer, men hva om programmeringen gjøres åpen så kan alle se? Et system som er rådgivende og har beslutningsrett innenfor forsørging, arbeidsformidling osv. vil skape mange fordeler. Det viktigste er at vi begynner å tenke på dette. Hvordan vi vil at fremtiden skal se ut. Vi må agere nå og legge grunnmuren. Det er da vi får den fremtiden vi vil ha.

Ingen begrensninger og vill fantasi

Det hadde jo vært kjekt med hjelp til de kjedelige tingene, men jeg vet ikke om du er klar for en date med en robot og om du kan bli glad i en?

–  Det er ingen naturlov som forbyr oss å simulere empati og moral. Vi skalerer opp fra små kjemiske eksperimenter til større. Hjernen består av nevroner og synapser som reagerer ved hjelp av hormonelle stoffer i kjemiske reaksjoner. Vi mennesker har etikk og moral, så det kan simuleres ved hjelp av kjemi, i en eller annen form for digital kopi av vår menneskelig hjerne.

–  Hvilke trender ser du i sammenheng med roboter og kundeservice?

–  Det er mye empati innenfor kundeservice og vi trenger ikke ha roboter som kjenner på følelser. Men det å ha roboter som forstår følelser, som oppfatter sinne, frustrasjon, glede eller sorg, er viktig.  En robot trenger ikke kropp og ikke muskler. Dersom vi har laget en callcenter-robot som fungerer, kan vi lage et uendelig antall av dem. Ved å duplisere roboten kan vi ha 700, eller 1000 roboter som tar telefonen samtidig. Tenk deg det, aldri mer kø på telefonen. Selv om man merker at det er en robot som svarer, så svarer den bra nok og da kan det godt være at kundene overveier fordelene med å slippe telefonkø og få raskere hjelp.

Robot callcenter

–  Ser du ingen begrensinger?

–  I fremtiden kommer vi til å se roboter over alt. Vi kommer til å møte dem på byen, på sykehus hvor de stiller diagnoser, på restauranter hvor de lager de mat til deg, og hjemme har du intelligente kjøleskap som sier at du trenger tomat, ost og smør, samtidig som noen forteller deg om at dopapiret snart tar slutt, så du bør kjøpe nytt.

–  Jeg blir svimmel jeg.

–  Jeg har vill fantasi, og det er bare fantasien som stopper, ler Fredrik.

Kommer til Norge!

Fredrik jobber på Linköpings Universitet i tillegg til å drifte sine 5 selskap. Han er også en ettertraktet foredragsholder som vi gleder oss til å få besøk av på Call Center-dagen 10. nov. Han sier selv at han er en introvert nerd, men jeg skal love deg at du blir revet med når han snakker.

–  Jeg har trent på å være sosial og jeg synes det er kult. Ved å delta på paneldebatter og vise meg fram, har jeg fått trening. Det jeg egentlig ønsker er jo å være som Jesus. Jeg vil ut og predikere om roboter,  og heldigvis får jeg det!

Ikke gå glipp av møtet med Fredrik i Oslo 10. november. Her kan du se hele programmet, og lese mer om alle de andre dyktige foredragsholderne som også kommer.