Informasjonsskriv fra SAS
Like etter at streiken ble et faktum, begynte SAS-ansatte på Oslo lufthavn å dele ut et informasjonsskriv til reisende. Der står det at reisende har tre alternativer.
- Kansellere billetten og få den refundert.
- Booke om til en senere flyvning. Da må man kontakte kundeservice etter at streiken er over.
- Dersom du må reise, for eksempel om du er strandet på din destinasjon, kan du ordne din egne reiserute og søke kompensasjon fra SAS. Kostnaden for den nye reisen må da være i samme prisklasse som den opprinnelige.
Ikke avbestill reisen selv
Forbrukerjurist hos Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier at det er viktig å følge med på informasjonen som kommer fra flyselskapet. Forbrukerrådet råder folk til ikke å avbestille reisen sin selv, og minner om at reiseforsikring ikke dekker tap som følge av streik.
Flyselskapet skal gi deg informasjon om reisen er innstilt og hvilke rettigheter du har. Hvis du avbestiller selv, mister du ifølge Forbrukerrådet retten på refusjon av billettene, noe du har krav på dersom du venter til flyet blir innstilt av selskapet.
På nettsidene til Forbrukerrådet finner du mye nyttig informasjon.
Du har for eksempel krav på overnatting, mat og drikke og transport hvis du må vente lenge på å komme av gårde. Hvis du må betale for noe av dette selv, så har du krav på refusjon av utleggene dine i tillegg til eventuell standardisert erstatning, forklarer han.
Her kan du lese mer om dine flyrettigheter.
Dette har du krav på:
Kilde: www.forbrukerradet.no/fly/
Vi ønsker deg lykke til, og riktig god sommer!