Stein Johnsen, advokat i Virke Service
Han var også inne på trender i lys av pandemi, GDPR, offentlig kjøp av tjenester etc. En solid oppdatering på hva som skjer i kulissene når næring og politikk møtes.
Callcenternemnda
Kjersti Andresen fra sekretariatet i Callcenternemnda ga oss en statusoppdatering og påpekte viktigheten av å tydeliggjøre ordningen for egne ansatte i tillegg til oppdragsgivere. Dette da de ansatte er bedriftens viktigste ambassadører i markedet. Det å være med i ordningen Godkjent Callcenter er et kvalitetsstempel for virksomheten og noe medarbeiderne skal kjenne godt til, være stolte av og kunne fremsnakke.
Fra venstre: Stein Johnsen, Kjersti Andresen og John-Arne Martinsen
Call Center-dagen på agendaen
Kundeservicenytt var invitert til å fortelle om utviklingen siden starten, krydret med litt statistikk og nyheter rundt Call Center-dagen 2022.
Fra venstre: Sven Øvergaard, daglig leder i Icon Business Media og Tore Tronerud, salgsdirektør i Transcom
Utfordringer for callcenterbransjen
Avslutningsvis fikk vi høre fra advokat Carsten Gunnarstorp i ANFO (Annonsørforeningen, en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere), om hvilke utfordringer som ligger foran callcenterbransjen som følge av den foreslåtte e-Privacy forordningen. Når den kommer, må det gjøres en jobb for å opprettholde det gode regelverket vi har i Norge. Mye av det som er foreslått er unødvendig strengt i forhold til hva som gjelder – og fungerer – i Norge. Og som for GDPR har EU en helt overdreven tro på samtykkets funksjon.
Den største utfordringen med e-Privacy forordningen er likevel kombinasjonen av lovpålagt prefiks for callcentervirksomhet i kombinasjon med adgang til å sperre samtaler med prefiks. Dette vil innebære store utfordringer knyttet til å bruke telefonen som kanal for markedsføring, og en markant innstramning av dagens mulighet til å bruke telefonen i eksisterende kundeforhold. Mange samtaler som forbrukeren på forhånd tror den ikke vil ha, men som forbruker egentlig setter pris på, vil bortfalle – og det er jo synd både for markedsfører og forbruker.
Carsten Gunnarstorp, advokat i ANFO
Camilla Forgaard Rukin
Det er av stor betydning at hele bransjen står sammen. Godkjentordningen gjelder like mye for kundeserviceavdelinger, inngående callcentere som utgående callcentere.
Camilla Forgaard Rukin, advokat i Virke og leder i Callcenternemnda
ProffCom og Transcom oppdaterer hverandre i pausen
Godkjent Callcenter
Godkjenningsordningen ble opprettet av ANFO og Virke i 2009. Hensikten var å gi et seriøst signal til kunder og til bransjen, og videre gi callcentere, oppdragsgivere og kunder forutsigbarhet og klare retningslinjer for å møte rimelige krav og forventninger som stilles til bransjens praksis.
I dag er det 34 callcentre som er godkjente.
Et kvalitetsstempel
Godkjent Callcenter er et kvalitetsstempel og en viktig annerkjennelse for virksomheten og deres medarbeidere, samt er blitt et krav for enkelte innkjøpere av callcenter-tjenester. Dette bidrar til å profesjonalisere bransjen og skape fornøyde kunder.