Daglig leder Sven Øvergaard og redaktør Corinne Fjellås tror mange blir positivt overrasket den nye nettsiden
Daglig leder Sven Øvergaard og redaktør Corinne Fjellås tror mange blir positivt overrasket den nye nettsiden FOTO: Aldona Pivoriene Photography

Velkommen til Kundeservicenytt 2.0!

Fra nettavis til møteplass

Det er en stor glede å presentere den nye versjonen av Kundeservicenytt.no. Fortsatt skal inspirasjon til læring gjennom gode historier stå i fokus, men det blir mer tilrettelagt for nettverksbygging, diskusjoner, leserinnlegg og mye mer.

Som en fugl Føniks oppsto Kundeservicenytt.no i oktober 2020, som konsekvens av at den årlige møteplassen «Call Center-dagene» ble avlyst på grunn av koronautbruddet. Lanseringen betydde at alle de som jobber innenfor kundeservicebransjen endelig fikk et eget nettsted. Mottakelsen har vært over all forventning; de ukentlige nyhetsbrevene leses av flere tusen yrkesaktive, og siden starten har Kundeservicenytt.no hatt over 150 000 sidevisninger.

Redaktør Corinne Fjellås i Icon Business Media, søsterselskapet til Confex, som siden begynnelsen av 2000-tallet har arrangert Call Center-dagene, tror mange blir positivt overrasket av 2.0-versjonen.

– Da vi skulle videreutvikle nettsiden var ambisjonen å tilrettelegge for mer toveisdialog og nettverksbygging. Dette for at Kundeservicenytt virkelig blir et godt alternativ til Call Center-dagene, som samlet hele bransjen én gang i året. Jeg vet at mange i bransjen ønsker seg et slik samlingssted, hvor de kan skrive om ting de brenner for, kommentere aktuelle saker og bygge nettverk.

Kundeservicenytt skal ikke være en nettavis, hvor innholdet nesten utelukkende er enveiskommunikasjon. Vi har derfor opprettet flere moduler som bidrar til at også våre lesere kan komme til orde.

Redaktør Corinne Fjellås i Icon Business Media

Kategorisering og et oversiktlig arkiv

Fortsatt vil innholdet på nettsiden domineres av artikler man kan lære av, eller bli inspirert av, men det nye er at alt innhold kategoriseres. For eksempel innenfor kategoriene «Leserinnlegg», «Portrettet», «Beste praksis og gode tips» eller «Innovasjon og teknologi». Velger du en bestemt kategori, kommer du til arkivet hvor lignende typer saker er samlet. Som her under kategorien «Innovasjon og teknologi»:

Selvbetjeningsløsninger

Kategorien «Leserinnlegg» fungerer på samme måte, men forskjellen er at lesere som har noe på hjertet kan, via en selvbetjeningsmodul, selv legge inn tekst og et bilde på en underside. Når man er fornøyd med innlegget sitt, oversendes det til oss i redaksjonen for kort gjennomsyn for å sikre oss at innholdet tilfredsstiller vår redaksjonelle profil. Selvbetjeningsmodulen er plassert øverst til høyre på forsiden, og ser slik ut:

Modulene «Tips oss» (altså redaksjonen), «Nytt om navn» samt modulene for annonsørinnhold (stillingsannonser, native ads/innholdsmarkedsføring og bannere) har samme selvbetjening. Typisk innhold i karusellen «Nytt om navn» er nyrekrutteringer et selskap har gjort, interne opprykk eller andre spennende ting som kan knyttes til enkeltpersoner. Denne type innhold er populært blant leserne, for den aktuelle personen er det gøy å bli satt pris på og virksomheten får fortalt omverden at de er i positiv utvikling.

Corinne presiserer at det er gratis å publisere innhold på modulene «Nytt om navn» og «Leseinnlegg».

– Vi setter stor pris på å få tilsendt slikt innhold. Det bidrar til vårt overordnende mål om en digital møteplass for bransjen som besøkes hyppig, og ikke kun når de ukentlige nyhetsbrevene havner i innboksene.

Kommentarfelt og diskusjonsforum

Det er også mulig å kommentere leserinnlegget, det skaper dynamikk på nettstedet, men redaksjonen har et øye til diskusjonsfeltet og forbeholder seg retten til å fjerne upassende kommentarer, sier Corinne.

I løpet av høsten lanseres også et diskusjonsforum, slik at leserne gjennom et annet format enn leserinnlegg kan diskutere ulike saker. For eksempel debattere nye teknologier, diskutere vinnerne av årets kundeservicepris og mye annet. Vi ser også på muligheten for verbale diskusjonsrom, a la Clubhouse og lignende løsninger.

Gode muligheter for leverandørene

Virksomheter som tilbyr gode løsninger til bransjen, for eksempel teknologibedrifter, får flere muligheter til å treffe en spisset målgruppe: Bannerannonser, native ads (innholdsmarkedsføring) eller andre former for annonsørinnhold. Gjennom selvbetjeningsløsningene er det enkelt for bedriftene selv (eller deres byråer) å legge inn innholdet. Kundeservicenytt har også en modul/karusell for stillingsannonser, siden vi vet at mange virksomheter anser dette nisjenettstedet som en kostnadseffektiv måte å finne aktuelle kandidater. Selskaper som er en del av godkjenningsordningen «Godkjent Callcenter» presenteres i en egen karusell, og nettsiden har også en egen kategori som heter «Nytt fra leverandørene», hvor typiske saker vil være suksessrike kundecaser.

Modul med relevante kurs

På Kundeservicenytt finnes i tillegg en modul/karusell som presenterer aktuelle kurs og konferanser. Nå under lanseringen finnes det kun kurs fra Confex i karusellen, men det er ingenting i veien for at andre kursaktører kan promotere sine kurs i karusellen.

– Med Kundeservicenytt 2.0 har vi laget den råeste digitale møteplassen for kundeservicebransjen. Hva som skjer videre med Call Center-dagene, som gjennom 20 år var landets viktigste møteplass for bransjen, vet vi ikke. Med usikkerheten rundt smittesituasjonen våger vi ikke nå å ta risikoen på å planlegge et stort arrangement, men at Call Center-dagene gjenoppstår i en eller annen form skal ikke utelukkes. For eksempel fortjener jo denne digitale møteplassen en fysisk fest en gang i året, smiler Corinne.