Jeg er imponert over entusiasmen og satsingsviljen til Confex i denne krisen. De satte seg ikke ned med hendene i fanget og klaget sin nød, men gikk all-in med Kundeservicenytt. Det får meg til å tenke på noe Barack Obama en gang sa om det å være i en krise: Kostnaden ved å ikke gjøre noe, er ikke ingenting.
Vil jobbe for å gjøre Kundeservicenytt viktig
Jan Sverre Reboli Paulsen tok over ansvaret for Kundeserviceprisen i fjor og hadde gledet seg til å samle medarbeidere, ledere og leverandører til en flott markering der premieutdelingen skulle være samlingens høydepunkt. Han innrømmer at han til å begynne med følte på skuffelse, men at det fort ble erstattet av kampvilje.
– Jeg er den første til å innrømme at det er trist at vi ikke får være sammen og feire alle de dyktige vinnerne på Call Center-dagene. Uansett hvor bra digitale løsninger er blitt, kan de ikke erstatte den energien du får av et rom fullt av feststemte mennesker. Men når vi likevel er i denne situasjonen, kommer jeg til å jobbe hardt for at Kundeservicenytt skal bli den viktige fagarenaen for bransjen som det har potensial til.
Håper på et faglig løft
For Jan Sverre Reboli Paulsen er faget det viktigste med Kundeserviceprisen. Han har vært med på å starte og omstrukturere elleve kundesentre og brenner for å løfte faget på alle arenaer han kan.
– Jeg har vært i denne bransjen i snart en mannsalder og har tenkt mange ganger at det hadde vært bra med et sted der de som jobber i bransjen, kan møte hverandre og utveksle erfaringer, tips og fagstoff, sier Jan Sverre og kommer med et aldri så lite hjertesukk.
– Kundeservice blir mange ganger litt stemoderlig behandlet av bedrifter, spesielt hvis de er svært salgsfokusert.
Da er det ofte nye kunder og mersalg som gjelder, og kundeservice, som jo ofte handler om å behandle klagesaker og misfornøyde kunder, blir nedprioritert. Følgen er at mange som jobber i kundeservice, kan føle seg litt «ensomme» fordi de blir sett på som «ulønnsomme» i et kort perspektiv. Det man da glemmer, er at god kundeservice ofte er nøkkelen til kundelojalitet og gjenkjøp, og at det derfor er all grunn til å prioritere god kundebehandling. Kundeservicenytt kan bli et viktig virkemiddel i så måte, og mitt håp er at hele bransjen slutter opp om satsingen og ser hvilken mulighet dette er til å løfte faget opp i lyset. Kundene fortjener det!